Jesteśmy już dalej niż na półmetku.. Dziś zapraszam Was na wspaniałe praktyki oddechu o nazwie Nadi Shodhan Pranayama + Anuloma-Viloma Pranayama…………………

Nadi Śodhana Pranayama wzmacnia układ oddechowy i układ nerwowy oraz m.in. oczyszcza krew i poprawia krążenie, ale też uspokaja umysł, łagodzi stres, powoduje wzrost klarowności umysłu i przygotowuje umysł do medytacji.

Anuloma Viloma Pranayama pomaga ma na celu stworzenie równowagi emocjonalnej i duchowej, ale też utlenia krew, wzmacnia układ oddechowy, uspokaja układ nerwowy, łagodzi bóle głowy, leczy bezsenność, depresję i stres, równoważy Vata, Pitta i Kapha.

Jeżeli chcesz poznać te praktyki i dowiedzieć się o nich więcej, to zapraszam do dalszej lektury..

Nadi Śodhana:

  • Nadi śodhana pranajama jest techniką oddychania, która działa zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym. Jest to technika pranajamy hatha jogi, która oczyszcza kanały energetyczne nadi.
  • Oczyszcza ida, pingala, sushumna i połączone do nich wszystkie 72 000 nadi.
  • Ida znajduje się po lewej stronie od lewego nozdrza do nasady kręgosłupa, związany jest z księżycem, żeńskim, jest ochładzający, aktywujący prawą półkulę mózgu.
  • Pingala znajduje się po prawej stronie od prawego nozdrza do nasady kręgosłupa, związany ze słońcem, męskim, rozgrzewający, aktywujący lewą półkulę mózgu.
  • Sushumna jest w środku. Do nich jest połączona reszta 72 000 kanałów – nadi.
  • Aby praktykować nadi śodhana pranajamę, usiądź wygodnie z kręgosłupem wyprostowanym w pozycji takiej, jak padmasana (lotosowa poza), sukhasana lub inna wygodna pozycja.
  • Używamy tylko prawej ręki, lewa ręka leży na lewym kolanie, odwrócona w kierunku sufitu, jeśli możesz to lepiej w pozycji jnana mudra lub dhjana mudra.
  • Używamy do tej praktyki prawej ręki, ponieważ kciuk reprezentuje ogień, palec wskazujący powietrze, palec środkowy przestrzeń, palec serdeczny ziemię, a palec mały wodę. A prawa strona nosa to strona rozgrzewająca, lewa ochładzająca. Dlatego kciuk prawej ręki (ogień) nie może być położony na lewą dziurkę od nosa (ochładzającą).
  • Dlatego kciuk prawej ręki (ogień) ma być na prawej dziurce od nosa (rozgrzewającej).

Pierwszy etap:

  • Umieść czubek palca wskazującego i środkowego prawej ręki u nasady kciuka. Zamknij prawą dziurkę nosa kciukiem i wdychaj powietrze lewą dziurką nosa puraka.
  • Zamknij lewe nozdrze palcem serdecznym i zrób wydech przez prawą dziurkę nosa reczaka.
  • Następnie powtórz wdychając przez prawe nozdrze puraka i wydychając przez lewe reczaka. To będzie jeden cykl. Pełen cykl powtórz 16 razy. Jeśli jest to możliwe to najlepiej praktykować rano i wieczorem.
  • Oddech powinien być bardzo spokojny, cichy (docelowo bez dźwięku).
  • Im wolniej będziemy oddychać tym bardziej nasz umysł będzie spokojny, nawet zaczniemy słyszeć dźwięk swojego oddechu, przy wdechu SO, a przy wydechu HAM.
  • Wydech powinien być dłuższy niż wdech. Stosunek wdechu do wydechu może być nawet równy 1:1,ale wydech nie może być krótszy niż wdech. 

Drugi etap:

  • Przygotowania do praktyki są takie same jak w pierwszym etapie.
  • Umieść czubek palca wskazującego i środkowego prawej ręki u nasady kciuka. Zamknij prawą dziurkę nosa kciukiem i wdychaj powietrze lewą dziurką nosa puraka.
  • Teraz zamykamy obie dziurki nosa kciukiem i palcem serdecznym. Robimy antara kumbhaka – zatrzymanie po wdechu bez wydechu tak długo jak długo nasze ciało pozwala, bez szarpnięcia.
  • Po tym zrób wydech przez prawą dziurkę nosa reczaka.
  • Następnie wdech przez prawą dziurkę od nosa puraka, po wdechu jeszcze raz zatrzymujemy na wdechu antara kumbhaka, a po tym wydech przez lewą dziurkę od nosa reczaka.
  • To jest jeden cykl. Pełen cykl powtórz 16 razy.
  • Na początku praktyki stosunek puraka : antara kumbhaka : reczaka (wdech : zatrzymanie po wdechu : wydech) może być 1:2:2 ; po jakimś czasie (u każdej osoby to jest indywidualna praktyka) 1:3:2, a docelowo 1:4:2.
  • Antara kumbhaka – zatrzymanie po wdechu powoduje, że energia prana (która dociera do naszego ciała razem z oddechem) dotarła i wzmocniła wszystkie nasze nadi, dociera do wszystkich naszych komórek.
  • Wśród 72 000 nadi, nasze nadi są blokowane poprzez nasze złe nawyki, z powodu zanieczyszczonego powietrza i pokarmu, z powodu stresu, negatywnych emocji czy z powodu używania używek (papierosy, alkohol); antara kumbhaka uwalnia nasz organizm z tych blokad.
  • Ta energia daje nam siłę do wszystkiego, np. przy podnoszeniu ciężaru sztangista robi wdech i przy antara kumbhaka podnosi sztangę; to jest ta energia, która mu pozwala to robić.

Trzeci etap:

  • Przygotowanie tak samo jak w pierwszym i drugim etapie.
  • Umieść czubek palca wskazującego i środkowego prawej ręki u nasady kciuka. Zamknij prawą dziurkę nosa kciukiem i wdychaj powietrze lewą dziurką nosa puraka.
  • Teraz zamykamy obie dziurki nosa kciukiem i palcem serdecznym. Robimy antara kumbhaka zatrzymanie po wdechu bez wydechu tak długo jak długo nasze ciało pozwala, bez szarpnięcia.
  • Następnie zrób wydech przez prawą dziurkę nosa reczaka.
  • Teraz zostajemy na bezdechu po wydechu bahya kumbhaka.
  • Następnie wdech przez prawą dziurkę nosa puraka, po wdechu jeszcze raz zatrzymujemy na wdechu antara kumbhaka, a po tym wydech przez lewą dziurkę od nosa reczaka, teraz zostajemy na bezdechu po wydechu bahya kumbhaka.
  • To jest jeden cykl.
  • Na początku praktyki stosunek puraka : antara kumbhaka : reczaka : bahya kumbhaka (wdech : zatrzymanie po wdechu : wydech : zatrzymanie po wydechu) może być 1:2:2:1 ; po jakimś czasie (u każdej osoby to jest indywidualna praktyka) 1:3:2:1, a docelowo 1:4:4:2.

Nadi Śodhana Pranayama – korzyści:

  • wzmacnia układ oddechowy i układ nerwowy;
  • oczyszcza krew i poprawia krążenie;
  • jest skuteczna w łagodzeniu problemów oddechowych, promowaniu przepływu energii i wspomaganiu ogólnego stanu zdrowia;
  • według ajurwedy praktykowanie nadi śodhana pranajamy pomaga oczyścić i zrównoważyć kanały energii, które niosą energię prany przez ciało;
  • uspokaja umysł, łagodzi stres, powoduje wzrost klarowności umysłu;
  • przygotowuje umysł do medytacji.

Anuloma-Viloma:

  • Anuloma viloma pranajama jest jogicznym ćwiczeniem oddechowym, które jest formą alternatywnego oddechu przez nozdrza przeznaczonego do uspokojenia ciała i umysłu. Termin ten jest czasem używany jako synonim nadi sodhana, ale ten ostatni obejmuje kilka różnych rodzajów alternatywnych ćwiczeń oddechowych.
  • W anuloma viloma pranajama, umieść czubek palca wskazującego i środkowego prawej ręki u nasady kciuka. Zamknij prawą dziurkę nosa kciukiem i wdychaj powietrze lewą.
  • Następnie kciuk zostaje uwolniony, palec serdeczny zamyka lewe nozdrze, umożliwiając wydech przez prawą dziurkę. Kolejny wdech odbywa się przez prawą dziurkę i wydech przez lewą.

Anuloma Viloma Pranayama pomaga:

  • ta pranajama ma na celu stworzenie równowagi emocjonalnej i duchowej;
  • ma również następujące zalety: utlenia krew, wzmacnia układ oddechowy, uspokaja układ nerwowy, łagodzi bóle głowy;
  • leczy bezsenność, depresję i stres;
  • przy chorobach autoimmunologicznych, padaczce, przy wysokim i niskim ciśnieniu;
  • równoważy Vata, Pitta i Kapha.

Mam nadzieję, że przekonałam Was choć troszkę, że warto zacząć praktykować Nadi Shodhan Pranayama + Anuloma-Viloma Pranayama, a w filmie poniżej uzyskasz wszelkie instrukcje, jak to robić, żeby robić prawidłowo – bo zgodnie z tezą, że wszystko może być lekarstwem i wszystko może być trucizną, albo wykonuj prawidłowo, albo w ogóle.. A teraz usiądź wygodnie i kliknij w obrazek poniżej..

Ponieważ jest to już nasza piąta lekcja, to poniżej znajdziesz cztery poprzednie, oraz część teoretyczną, którą podzieliliśmy na dwie części – warto zacząć od teorii, by dowiedzieć się po co mamy w ogóle praktykować oddech i np. po co mamy dwie dziurki w nosie?

Lekcja pierwsza – Maha Yoga Pranayama

Lekcja druga – Adham Pranayama

Lekcja trzecia – Bhastrika

Lekcja czwarta – Kapalbhati

Teoria – część I

Teoria – część II

Wszystkie informacje, które tutaj napisałam oraz dużo więcej znajdziesz w naszym e-book-u i jeżeli chciałabyś/chciałbyś go otrzymać, to proszę napisz do mnie na adres: happylife50plus@gmail.com – e-book jest bezpłatny, tak samo jak cały nasz kurs. Dowiesz się z niego również kim są prowadzący, skąd zrodził się pomysł na ten 3 – miesięczny kurs nauki oddychania w wersji online oraz będzie też kilka słów o tym, po co w ogóle zajmować się oddechem, a potem przejdziemy już do konkretnych informacji i praktyk. Mam nadzieję, że zarówno nasze filmy, jak i ten e-book przyniosą Państwu wiele korzyści. Niemniej prosimy to wszystko traktować informacyjnie, ponieważ nie bierzemy odpowiedzialności za Państwa działania w domowym zaciszu. Zapoznajcie się proszę z tekstem poniżej..

Uwaga – nota prawna

Wszystkie materiały zawarte w ramach tego kursu są dostarczane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych, a nie w celu leczenia jakichkolwiek zaburzeń czy stanów chorobowych. Porady oraz instrukcje zawarte w tym programie nie mogą zastąpić porad medycznych, a wszystkie zawarte informacje mogą być wykorzystywane w połączeniu ze wskazówkami i opieką lekarską. Autorzy niniejszej pracy oświadczają, że nie należy jej traktować jako zbioru porad medycznych. Zaproponowane techniki nie są formą diagnozy ani leczenia dolegliwości fizycznych, emocjonalnych czy medycznych. Autorzy pragną jedynie podzielić się informacjami o charakterze ogólnym, które mogą być częścią poszukiwania równowagi emocjonalnej i duchowej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje stosowania technik tu opisanych. Jeżeli zauważysz tutaj cokolwiek niepokojącego lub coś co może Ci szkodzić, to koniecznie skonsultuj to ze swoim lekarzem. Nasze życiowe potrzeby są różne dla każdej osoby, w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia, przyjmowanych lekarstw etc. Dziękujemy, że poświęciłaś/-eś chwilkę czasu na zapoznanie się z tymi ważnymi informacjami i zachęcamy Ciebie do codziennej obserwacji swojego ciała i rozważnego podejmowania wszystkich decyzji dotyczących Twojego zdrowia.

Dodaj komentarz