SKĄD POMYSŁ NA TEN KURS?

Pomysł zrodził się podczas pisania naszej książki nad którą pracujemy od sierpnia 2020r i we wrześniu 2020r – zaczęliśmy się zastanawiać co możemy zrobić więcej, żeby nasza książka, która wciąż jest jeszcze w fazie pisania, edytowania i poprawiania pod roboczym tytułem ‘INSTRUKCJA OBSŁUGI CZŁOWIEKA XXI WIEKU’ nie była kolejną pustą teorią oraz w ramach naszej wcześniejszej współpracy, mając za sobą zorganizowanie w 2019r konferencji na temat ‘Holistycznego zarządzania ciałem i umysłem’, której możność kontynuowania w kolejnych latach przerwała pandemia – postanowiliśmy nagrać ten prawie 3 miesięczny kurs nauki oddychania, aby każdy mógł zacząć praktykować. Ustaliliśmy datę premiery pierwszego filmu wprowadzającego, który podzieliliśmy na dwie części na 30.01.2021r i od tej pory, co tydzień, co sobotę prezentujemy kolejne praktyki oddychania, które ‘na zawsze’ będą dostępne na naszych kanałach na Youtube, oczywiście bezpłatnie.

Zamysłem było też, aby zajęcia były przeznaczone zarówno dla osób początkujących, jak i wszystkich, którzy chcą pogłębić swoje doświadczenie oraz żeby było dostępne dla każdego, kto tylko ma dostęp do internetu. Rozpocząć możecie w każdej chwili, o każdej porze dnia i w każdym miejscu..

Będą takie techniki oddechowe, jak Bhastrika, Kapalbhati, Nadishodhan , Anulom-Vilom, Sitkari, Shitali, Bhramari, Bahya Pranayama, Agnisaar etc – gdzie krok po kroku, wyjaśnimy po co to w ogóle robić, jaką pozycję trzeba przyjąć, dla kogo jest dana praktyka, a kto nie powinien tego wykonywać etc.. Czym jest i jak praktykować Maha Yoga Pranayama? To chyba najprostsza praktyka oddychania..

Pranayama – wyjaśnialiśmy w części teoretycznej czym jest i dlaczego często ją się uważa za mechanizm samoleczenia i mówi, że jest kluczem do naszego ciała i umysłu. Z pierwszym oddechem się rodzimy, z ostatnim umieramy.. dlatego codziennie powinniśmy dbać o nasz oddech. Ale jak dbać? Właśnie stąd zrodził się ten pomysł, ponieważ oddychamy wszyscy.. jakoś.. a dobrze wiemy, że wszystko może być lekarstwem, ale i wszystko może nam szkodzić. Staraliśmy się przekazać wiedzę rzetelnie i przystępnym językiem, najlepiej jak potrafiliśmy.

Tutaj zapraszam Was serdecznie do wysłuchania I i II części teorii:

Część I

Część II

Słowo pranayama, pochodzi z  połączenia dwóch  terminów sanskryckich: „prana” i „ayama”.

Prana – energia – pojęcie prana nie jest tak dobrze znane, przede wszystkim dlatego, że nie jest fizycznie weryfikowalnym organem w ciele.

Słowo “pranajama” jest powszechnie znane, ale ogólnie jest rozumiane jako proces oddychania, wdychania i wydychania powietrza – tak jest postrzegane i rozumiane przez większość osób. Prana jest również nazywana vayu, ponieważ nie jest statyczna, ale porusza się, ożywia ciało i umożliwia mu wykonywanie różnych funkcji. Od energii prana zależy to, jak funkcjonuje nasze ciało fizyczne, jak funkcjonuje nasz umysł i fizjologia naszego ciała, jak funkcjonuje cały nasz system. Istnieje pięć prana/vayu: prana, udana, vyana, samana, apana:

1. Prana vayu przebywa w sercu, w siedzibie czakry anahata i działa od jamy ustnej i nozdrzy aż po brzuch. Jest odpowiedzialna za działanie wszystkich narządów w tym obszarze, ale jej główną rolą jest sprawne działanie procesów oddechowych i trawiennych

2. Apana vayu przebywa w czakrze muladhara i działa w dolnej części ciała, w dół do stóp. Można to wyczuć na podstawie energii potrzebnej do jego głównych funkcji, a mianowicie: wydalanie moczu, kału i innych wydzielin organizmu, wytrysk nasienia u mężczyzn i wypychanie płodu w czasie porodu i menstruacja u kobiet

3. Samana vayu przebywa w pępku, w czakrze manipura i działa pomiędzy sercem a obszarem pępka. Odpowiada za właściwe przyswajanie składników odżywczych (pochodzących z pożywienia) w krwiobiegu i jego dystrybucję do wszystkich części ciała poprzez krążenie krwi

4. Vyana vayu rezyduje w regionie pomiędzy pępkiem a organem płciowym, pozycją czakry swadhisthana i jest odpowiedzialna za komunikację w całym ciele poprzez sieć nerwów

5. Udana vayu rezyduje w gardle, w czakrze viśhuddha, i jest odpowiedzialna za aktywność organów położonych w górnej części ciała, aż do korony. Daje ona ciału lekkość i jest także nośnikiem transmutacji duszy w chwili śmierci, do następnego celu. Dusza, wraz z chittavritti i karmaphala (wszystkie wspomnienia o osobach, które były dla niej bardzo drogie, do których była przywiązana, a które zostawiły swoją samskarę (samskara – subtelnej natury ślady dokonanych przez jednostkę czynów) w jej chitta (pamięci), jak również łączne owoce jej działań przez całe życie) po śmierci udaje się wraz z udana vayu do następnych narodzin. Czas, jaki dusza spędza w transmutacji z jednego życia do drugiego, nazywany jest preta-joni

Z kolei słowo ayama znaczy dosłownie: rozciąganie, rozszerzanie, wydłużanie, ale jest też jeszcze słowo „yama”, czyli zasady dotyczące prana, a nie dotyczące oddechu, bo to się nazywa pranajama/pranayama, a nie oddechayama, czyli chodzi o branie w swoje ręce i kierowanie energią prana według pewnych zasad. Tu nie chodzi tylko o kontrolę oddechu, istotny jest nie tylko sposób oddychania i pobierania energii, ale też jej dalszego wykorzystywania. W procesie pranajamy energia (prana) jest rozprowadzana w całym ciele człowieka i odżywia każdą jego część, każdą komórkę. Praktyka pranajamy głęboko uspokaja umysł, bo umysł ma bezpośredni związek z oddechem. My nie jesteśmy w stanie zobaczyć prana, możemy doświadczyć/odczuć tylko oddech, a oddech jest właśnie nośnikiem energii prana. Jak my naprawdę zarządzamy energią prana to jest obszerny i głębszy temat. Możemy manipulować oddechem pośrednio działając na prana.

Przepływ energii życiowej w ciele podczas oddychania do płuc, odbywa się przez dwa kanały. Z lewej strony mamy ida nadi, a z prawej pingala nadi. Proces pranajamy zaczyna się po tym, jak ciało zostaje w pełni wyciszone, wyćwiczone i uelastycznione, dzięki czemu możemy usiąść w stabilnej i wygodnej pozycji siedzącej o nazwie sukhasana. Dopóki ciało nie jest w pełni elastyczne i nie pozwala na wygodne siedzenie bez ruchu w którejkolwiek pozycji ze skrzyżowanymi nogami (idealna byłaby pozycja lotosu), zwykła praktyka pranajamy nie doprowadzi nas do ostatnich trzech etapów jogi.

Poprzez pranajamę uczymy się panować nad naszym umysłem. Nasze emocje i stan naszego umysłu odbijają się w naszym oddechu, nasz oddech to odbicie naszych emocji i stanu umysłu. Ale już wystarczy teorii..

DZIŚ CZAS NA PIERWSZĄ PRAKTYKĘ – Maha Yoga Pranayama

To chyba najprostsza technika oddechu, idealna dla osób dla początkujących. Słowo mahat pochodzi z sanskrytu i oznacza “wielki” i tutaj aby wykonać maha yogę pranayamę, zaleca się rozpocząć od padmasany (pozycji lotosu), wajrasany (siad ze stopami pod pośladkami) lub sukhasany (pozycja siedząca z nogami skrzyżowanymi). Ręce należy umieścić na kolanach, a umysł oczyścić likwidując: gniew, niewiedzę i przywiązanie. Na początku uspokajamy nasz oddech i skupiamy się na byciu tu i teraz, w tym pomieszczeniu. Wyprostowujemy kręgosłup i głowę, wzdłuż kręgosłupa. Zaczynamy od obserwacji swojego oddechu, przyglądamy się jak powietrze dostaje się do nosa i wydostaje się z nosa. Zamykamy oczy. Umieszczamy prawą dłoń na górnej części brzucha i sprawdzamy przepływ oddechu do dolnych płuc, a następnie umieszczamy prawą dłoń na środku klatki piersiowej i tu kierujemy nasz oddech, aż poczujemy ekspansję w tym obszarze. Po kilku oddechach kładziemy dłoń na górnej klatce piersiowej i tu skierowujemy oddech i znowu wczuwamy się w przepływ oddechu i ekspansję tego obszaru. Potem kładziemy dłonie z powrotem na kolanach w jnana mudrze. Podczas wdechu kierujemy najpierw oddech do dolnych płatów płuc, kierując się do środkowych i górnych płatów i ten kierunek odwracamy podczas wydechu. Praktyka Maha Yoga Pranayama wpływa na zdrowie serca, utrzymując zdrowe tętno i ciśnienie krwi, ponadto zwiększa świadomość płuc i świadomość oddechu, tym samym optymalizując pojemność naszych płuc i pomaga skupić się na głównych czakrach.

Maha Yoga Pranayama:

  • maha yoga pranajama jest techniką oddychania dla początkujących; słowo mahat pochodzi z sanskrytu i oznacza “wielki”;
  • aby wykonać maha yogę pranajamę, zaleca się rozpocząć od padmasany (pozycji lotosu), wajrasany (siad ze stopami pod pośladkami) lub sukhasany (pozycja siedząca z nogami skrzyżowanymi);
  • ręce są umieszczone na kolanach;
  • oczyść umysł likwidując: gniew, niewiedzę i przywiązanie;
  • bądź tu i teraz, w tym pomieszczeniu;
  • uspokój swój oddech;
  • kręgosłup wyprostowany, wyprostowana głowa, wzdłuż kręgosłupa;  
  • obserwuj swój oddech, jak powietrze dostaje się do nosa i wydostaje się z nosa;
  • zamknij oczy;
  • umieść prawą dłoń na górnej części brzucha i poczuj przepływ oddechu do dolnych płuc; następnie umieść prawą dłoń na środku klatki piersiowej; skieruj tu oddech i poczuj ekspansję w tym obszarze;
  • po kilku oddechach połóż dłoń na górnej klatce piersiowej i skieruj tu oddech; poczuj przepływ oddechu i ekspansję obszaru tutaj;
  • teraz połóż dłonie z powrotem na kolanach w jnana mudrze; podczas wdechu skieruj najpierw oddech do dolnych płatów płuc, kierując się do środkowych i górnych płatów;
  • odwróć ten kierunek podczas wydechu

Maha Yoga Pranayama – korzyści:

  • wpływa na zdrowie serca, utrzymując zdrowe tętno i ciśnienie krwi;
  • zwiększa świadomość płuc i świadomość oddechu, tym samym optymalizując pojemność płuc;
  • pomaga skupić się na głównych czakrach

Już naprawdę dosyć teorii, teraz czas na praktykę Maha Yoga Pranayama – bo od zawsze przecież wiadomo, że ważniejszy jest choćby gram praktyki od kilograma wiedzy, a ja życzę samych pięknych chwil z własnym oddechem..

Wszystkie informacje, które tutaj napisałam oraz dużo więcej znajdziesz w naszym e-book-u i jeżeli chciałabyś/chciałbyś go otrzymać, to proszę napisz do mnie na adres: happylife50plus@gmail.com – e-book jest bezpłatny, tak samo jak cały nasz kurs. Dowiesz się z niego również kim są prowadzący, skąd zrodził się pomysł na ten 3 – miesięczny kurs nauki oddychania w wersji online oraz będzie też kilka słów o tym, po co w ogóle zajmować się oddechem, a potem przejdziemy już do konkretnych informacji i praktyk. Mam nadzieję, że zarówno nasze filmy, jak i ten e-book przyniosą Państwu wiele korzyści. Niemniej prosimy to wszystko traktować informacyjnie, ponieważ nie bierzemy odpowiedzialności za Państwa działania w domowym zaciszu. Zapoznajcie się proszę z tekstem poniżej..

Uwaga – nota prawna

Wszystkie materiały zawarte w ramach tego kursu są dostarczane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych, a nie w celu leczenia jakichkolwiek zaburzeń czy stanów chorobowych. Porady oraz instrukcje zawarte w tym programie nie mogą zastąpić porad medycznych, a wszystkie zawarte informacje mogą być wykorzystywane w połączeniu ze wskazówkami i opieką lekarską. Autorzy niniejszej pracy oświadczają, że nie należy jej traktować jako zbioru porad medycznych. Zaproponowane techniki nie są formą diagnozy ani leczenia dolegliwości fizycznych, emocjonalnych czy medycznych. Autorzy pragną jedynie podzielić się informacjami o charakterze ogólnym, które mogą być częścią poszukiwania równowagi emocjonalnej i duchowej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje stosowania technik tu opisanych. Jeżeli zauważysz tutaj cokolwiek niepokojącego lub coś co może Ci szkodzić, to koniecznie skonsultuj to ze swoim lekarzem. Nasze życiowe potrzeby są różne dla każdej osoby, w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia, przyjmowanych lekarstw etc. Dziękujemy, że poświęciłaś/-eś chwilkę czasu na zapoznanie się z tymi ważnymi informacjami i zachęcamy Ciebie do codziennej obserwacji swojego ciała i rozważnego podejmowania wszystkich decyzji dotyczących Twojego zdrowia.

Dodaj komentarz