Uzdrawiająca moc Ajurwedy – JOGA jako narzędzie kontroli umysłu..

Joga to nie tylko „kwiat lotosu”, to najstarsza technika samodoskonalenia, obejmuje trening uważności (mindfulness), naukę oddechu oraz medytację, o których pisałam w poprzednich artykułach, w których też wspominałam, że przy temacie jogi spróbujemy podsumować i wyciągnąć wnioski na temat nierozerwalności tych wszystkich elementów, ponieważ ciężko zrozumieć coś, czego nie praktykujemy od dziecka, co nie leży w naszych zwyczajach i co bez zrozumienia jej nierozerwalnych składowych, pozostanie niezrozumiałe.

Czym więc jest joga?

Joga to najstarsza technika samodoskonalenia, łącząca trening ciała oraz ducha. Samo słowo „joga” oznacza m.in. łączyć i jednoczyć. Utożsamia łączenie ciała i umysłu.  Ale joga oznacza też drogę..

Można ją praktykować każdego dnia, a najważniejszą jej zasadą jest systematyczność. Dzięki niej możemy poprawić koncentrację, pamięć oraz wyciszyć umysł, a tym samym jakość życia. Możemy sprawić by nasze ciała przez dłuższy czas utrzymywały się w zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale o wiele bardziej złożona aktywność angażująca wszystkie sfery osobowości. Pracując z ciałem docieramy do psychiki i wpływamy na nasze emocje, co oznacza, że każda zmiana na poziomie ciała jest silnie związana ze zmianą emocji i uczuć. Jednym słowem mówiąc, joga jest precyzyjną sztuką opanowania umysłu i ciała.

Chcąc zacząć praktykować jogę, nie powinniśmy zaczynać od asanów. Pierwszym etapem powinien być właśnie trening uważności oraz nauka oddechu oraz medytacja, by czerpać z jogi jak największe korzyści. Dobrze wiedzą o tym Ci, którzy bez jakiegokolwiek przygotowania poszli na pierwsze zajęcia z jogi i rozczarowali się, zniechęcili, zaniechali dalszych prób.

Niedowiarków odsyłam do bardzo ciekawego badania, które wykazało, że 12 – tygodniowe praktykowanie jogi wiąże się znacząco z poprawą nastroju i obniżeniem stanów lękowych, w porównaniu do grupy kontrolnej, która tylko spacerowała:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3111147/

Nie będę się tutaj rozpisywać na temat tego badania, ale wnioski są naprawdę fajne, co jednak nie oznacza, że marsz i spacery są złe, na pewno są lepsze niż nicnierobienie.. po prostu praktykowanie jogi jest lepsze. Od dawna wiadomo, że joga, podobnie jak profesjonalnie wykonany masaż czy oddychanie przeponowe powoduje wzrost aktywności nerwu błędnego oraz wzrost aktywności parasympatycznego układu nerwowego. Dlatego tak bardzo to wszystko się ze sobą łączy. Nerw błędny to część ciała o której wszyscy powinniśmy wiedzieć. W 1921r laureat nagrody Nobla, niemiecki fizjolog Otto Loewi odkrył, że stymulacja nerwu błędnego miała bardzo interesujący efekt: częstość akcji serca została zredukowana, a do organizmu została uwolniona specjalna substancja, którą później Loewi nazwał VAGUSSTOFF, co z niemieckiego oznacza „substancja błędna”. W rzeczywistości chodziło o neuroprzekaźnik acetylocholinę i był to pierwszy zidentyfikowany przez naukowców neuroprzekaźnik. Acetylocholina jest jedną z najważniejszych substancji chemicznych w ciele człowieka, ponieważ umożliwia przekazywanie impulsów nerwowych. Z drugiej strony nerw błędny pełni równie istotną rolę, czyli działa jak siła napędowa układu przywspółczulnego, przejmując kontrolę nad reakcjami dotyczącymi:

  • odpoczynku
  • trawienia
  • potrzeby ucieczki lub relaksu

Jest to swego rodzaju gra o władzę, w której dobre samopoczucie znajduje się w centrum równowagi homeostatycznej. Jest to najlepszy z możliwych stan, taki „yin-yang” do którego może doprowadzić Cię systematyczne praktykowanie jogi. Dalai Lama mówi: „Spokojny umysł przynosi wewnętrzną siłę i pewność siebie, dlatego jest tak ważny dla naszego zdrowia”. Joga to technika, która może wprowadzić Ciebie w ten stan, który może zapobiec psychicznym i fizycznym chorobom.

Mój mentor i nauczyciel mówi, że joga to jakby opis człowieka ”KIM ON JEST”,  natomiast Ajurweda stanowi niejako „INSTRUKCJĘ OBSŁUGI” dla niego, pokazuje  jak używać swojego ciała fizycznego i subtelnego oraz jak je ”konserwować, serwisować i w razie potrzeby  naprawiać” by służyło nam wiele lat.

Joga to nie tylko asany czy stanie na głowie, to też nie szpagat. Joga to coś więcej, to styl życia, to test naszego ciała ale i umysłu, to praktyka przydatna w codziennym naszym życiu. To głęboka relaksacja oraz docieranie do najgłębszych zakamarków naszego umysłu. To oddech, to umiejętność wzmacniania i rozluźniania ciała, to prawidłowa sylwetka i postawa, zdrowe stawy, redukcja stresu, to droga do osiągnięcia możliwego i jak najwyższego poziomu równowagi zarówno psychicznej jak i fizycznej. To droga, a nie cel.

Korzyści płynące z ćwiczenia jogi:

– wzmocnienie mięśni i stawów

– redukcja bólu kręgosłupa

– korekta postawy

– zwiększenie elastyczności naszego ciała

ale też:

– wzrost wiary w siebie

– samoakceptacja

– kształtowanie umiejętności społecznych

– pomoc w odreagowywaniu na stres

– ulga w napięciach emocjonalnych

– nauka samodyscypliny

Dawni jogini twierdzili, że w jodze odmierza się długość życia nie liczbą lat, lecz liczbą oddechów. Naukowcy zbadali, że zwierzęta, które oddychają najwolniej, żyją najdłużej – weźmy pod uwagę przykład słonia, którego oddech jest bardzo powolny.

Dlaczego w praktyce jogi tak ważny jest oddech? Ponieważ powinien on być w odpowiedni sposób zsynchronizowany z ruchem. W praktyce asan to oddech powinien inicjować ruch, a nie odwrotnie. Dlatego tak ciężko mają Ci, którzy zaczynają swoją przygodę z jogą od asan i bez nauki prawidłowego oddechu. Jak już wiemy z poprzedniego artykułu, prawidłowa postawa jest potrzebna i niezbędna dla efektywnego ćwiczenia pranajamy. Kręgosłup powinien być wyprostowany i wydłużony, klatka piersiowa oddalona od miednicy, ustawiona w jednej pionowej linii z kręgosłupem. Aby energia życiowa mogła swobodnie przepływać niezbędne jest rozluźnienie i spowolnienie oddechu. Niestety dość popularnym zjawiskiem jest ćwiczenie jogi bez należnej pracy z oddechem. Mamy wtedy do czynienia bardziej ze sportem niż z jogą. Tutaj ruch musi być zsynchronizowany z oddechem, a umysł ma za nim podążać, dopiero wtedy oddech, ruch i umysł są w idealnej harmonii. Właśnie dzięki oddechowi następuje zjednoczenie ciała i umysłu. Regulowanie oddechu i świadoma z nim praca od tysiącleci jest częścią jogi.

Czy joga jest odmianą sportu?

I tak i nie. I tutaj przechodzimy do kolejnego ważnego punktu, czyli mindfulness i skupienia uwagi. W sporcie zazwyczaj ją skupiamy na zewnątrz, czyli na przeciwniku, na partnerze, na czasie czy wyścigu, natomiast w jodze całą uwagę skupiamy do wewnątrz, czyli na reakcji własnego ciała, oddechu, organów wewnętrznych i świadomości. Tutaj staramy się wręcz odwrotnie, odizolować i wyłączyć od otoczenia. Z nikim tutaj się nie ścigamy ani nie rywalizujemy. Cała uwaga jest skupiona na naszym wnętrzu i naszych odczuciach. Joga to droga sama w sobie, gdzie każdego dnia możesz zrobić troszkę więcej, bez ścigania się i bez oceniania. Joga łączy w sobie elementy pracy z ciałem, umysłem i świadomością ale nigdy nie była, nie jest i nie będzie sportem wyczynowym.

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Najlepiej od najłatwiejszych ćwiczeń rozciągająco – rozluźniająco – relaksacyjnych. Już po pierwszych zajęciach dostrzeżesz zmiany w ułożeniu swojego kręgosłupa, wzmocnieniu mięśni, również tych najmniejszych i najsłabszych. Utrzymanie prostego kręgosłupa powoduje również wzmocnienie mięśni brzucha. Pojemność naszych płuc ulegnie poprawie, a po kilku miesiącach systematycznych ćwiczeń zmianie ulegnie również elastyczność i postawa całego ciała.

Jest wiele odmian jogi: Hatha Joga, Ashtanga, Bikram, Vinyasa, Sivananda, Iyengar, Yin, Kundalini, Nidra..

Jestem pewna, że każdy znajdzie odpowiednią technikę dla siebie. Ostatnio joga zaczyna być tak modna, że zaczyna być traktowana jak odmiana fitnessu, jak joga na płaski brzuch czy na spalanie tłuszczu. Nie taki był jej zamiar. Joga to filozofia znana od tysięcy lat, ale jak wiadomo od dawna, że jak jest popyt to jest i podaż, a rynek zmienia się wraz z zapotrzebowaniem. Nigdy celem jogi nie było spalanie kalorii czy wyrobienie płaskiego brzucha. Owszem, tak się dzieje, ale to jest jakby efekt uboczny. Nieważne ile jest nazw dla jogi, to joga zawsze powinna po prostu pozostać jogą.

Czy jest zatem coś co stoi na przeszkodzie byś zaczęła/-ął ćwiczyć jogę? Na to pytanie odpowiedz sobie sama/-m, a ja zapraszam na matę..

Artykuł ukazał się w miesięczniku ‘ZDROWIE BEZ LEKÓW” nr10/październik 2020

A jeżeli mój artykuł spodobał Ci się, to będzie mi bardzo miło, jak postawisz mi kawę -> uwielbiam kawę! A zgromadzone środki przeznaczę na pewno na dalsze rozwijanie swojej wiedzy, na pomaganie i wspieranie innych oraz na czas, który przeznaczam na tworzenie mojego bloga.. i z góry bardzo Ci dziękuję za tą pyszną kawę………..

Postaw mi kawę na buycoffee.to

52 Komentarze

  • Trackback: UZDRAWIAJĄCA MOC AJURWEDY – RASAJANY – BY ZACHOWAĆ MŁODOŚĆ NAJDŁUŻEJ JAK TYLKO SIĘ DA.. CZĘŚĆ IV – HappyLife50Plus
  • Terrell
    Posted 15 lipca 2023

    I’m curious to find out what blog platform you happen to be working
    with? I’m experiencing some minor security issues with my latest website and I’d like to find something more safeguarded.
    Do you have any solutions?

    • Marzena
      Posted 29 października 2023

      Sorry but I can’t help you in this topic..

  • Jerrod
    Posted 23 lipca 2023

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew
    of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience
    with something like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    • Marzena
      Posted 29 października 2023

      I don’t know.. but thank you for your visiting..

  • Dolly
    Posted 25 lipca 2023

    Thank you for a nice article.

  • Marcelino
    Posted 28 lipca 2023

    When some one ѕearchеs for his necessary thіng, thus he/she wishes to be availaƅle that in detail,
    so that thing is maintained over here.

  • Pingback: My Homepage
  • email
    Posted 28 lipca 2023

    Hey there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where
    I could get a captcha plugin for my comment form?
    I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one?
    Thanks a lot!

    • Marzena
      Posted 30 października 2023

      Hmm I don’t know.. but thank you for visiting..

  • Krystyna
    Posted 7 sierpnia 2023

    What’s up, just wanted to say, I liked this blog post.
    It was practical. Keep on posting!

    • Marzena
      Posted 18 sierpnia 2023

      Thank you.. and I’m happy you like it..

  • Jeffery
    Posted 11 sierpnia 2023

    Your method of explaining everything in this article is genuinely fastidious, all
    can easily know it, Thanks a lot….

  • Muoi
    Posted 17 sierpnia 2023

    Your way of describing all in this piece of writing is in fact pleasant, all be able to simply understand it,
    Thanks a lot.

  • Cleo
    Posted 23 sierpnia 2023

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article
    and also the rest of the site is very good.

  • Marsha
    Posted 24 sierpnia 2023

    Right now it sounds like BlogEngine is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your
    blog?

    • Marzena
      Posted 30 października 2023

      I don’t think so.. but thnx for visiting..

  • Marquita
    Posted 25 sierpnia 2023

    I’ѵe rеad some gooԀ stuff here. Definitely value bookmarking for rеvisiting.
    I wonder how a lߋt attempt ʏou set to create the soгt of great
    informative web site.

    • Marzena
      Posted 29 października 2023

      I just like writing and I like sharing my knowledge..

  • Willis
    Posted 27 sierpnia 2023

    What’s up friends, how is all, and what you desire to say regarding
    this paragraph, in my view its really remarkable in support of
    me.

  • Phillis
    Posted 28 sierpnia 2023

    Thanks for the marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you
    are a great author.I will be sure to bookmark your blog and will often come back later in life.

    I want to encourage you to definitely continue your great writing, have a nice day!

  • Becky
    Posted 3 września 2023

    Thanks for some other informative site. The place else may just I am getting
    that type of information written in such a perfect method?

    I have a venture that I am just now working on, and
    I have been at the glance out for such information.

  • Booker
    Posted 12 września 2023

    Hi there, I desire to subscribe for this blog to obtain most up-to-date updates, therefore where can i do it please assist.

    • Marzena
      Posted 30 października 2023

      Unfortunately, I don’t have this option, but you can bookmark my blog and come back whenever you want.. and thank you very much for visiting..

  • Kimberley
    Posted 13 września 2023

    This design is wicked! You most certainly know
    how to keep a reader entertained. Between your wit and your
    videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job.

    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

  • Maximo
    Posted 14 września 2023

    I do not know if it’s just me or if perhaps everybody else encountering issues
    with your blog. It appears as though some of the written text in your posts are running
    off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me
    know if this is happening to them too? This might be a issue with
    my internet browser because I’ve had this happen previously.
    Cheers

    • Marzena
      Posted 30 października 2023

      Maybe it’s a problem with your browser, everything works fine by me..

  • Lucy
    Posted 16 września 2023

    This website really has all the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • Hester
    Posted 16 września 2023

    Good day I am so delighted I found your
    site. Please do keep up the fantastic blog.

  • Teena
    Posted 21 września 2023

    Stunning quest there. Good luck!

  • Kendrick
    Posted 26 września 2023

    Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb
    blog!

    • Marzena
      Posted 29 października 2023

      I’m sorry for that.. and thank you for visiting..

  • Gabrielle
    Posted 18 października 2023

    This piece of writing is very good.

  • Rosalind
    Posted 29 października 2023

    I really love your blog.. Excellent colors & theme.
    Did you develop this amazing site yourself?
    Please reply back as I’m trying to create my own website and want to find out where you
    got this from or what the theme is called. Thank you!

  • Caren
    Posted 22 stycznia 2024

    Link exchange is nothing else however it is simply placing
    the other person’s weblog link on your page at appropriate place and other person will also
    do same in favor of you. Can we do it?

  • Shantell
    Posted 11 lutego 2024

    팀뷰어 다운로드 사용법에 대해 알려드릴게요~
    팀뷰어란 원격제어 프로그램입니다. 컴퓨터나 노트북 등과 같은 기기를 멀리서도 제어할 수 있게 해주는
    프로그램이죠. 이 글에서는 PC버전인 TeamViewer 15 버전을 설치해서 스마트폰에서도 활용할
    수 있는 방법을 알려드릴게요.

    스마트폰 앱스토어에서 어떻게 검색해야하나요?
    안드로이드 폰이라면 구글 플레이 스토어에서 아이폰이라면 앱스토어에서 ‘TeamViewer’라고 검색하면 됩니다.
    설치 후 실행했는데 아이디랑 비밀번호 입력하라고 나와요.

Dodaj komentarz